Šiandien žmonės ir organizacijos yra priversti būti istorinių įvykių liudytojais – pandemija, o dabar ir Rusijos pradėtas karas Ukrainoje, kelia ne tik asmeninę įtampą, bet ir iššūkius organizacijų veiklai, o vienas būdų su tuo kovoti – emocinio intelekto (EQ) lavinimas.
„Šiandien emocinio intelekto vystymas turėtų būti vienas svarbiausių įmonių uždavinių, nes jei organizacijos kultūroje jis nėra svarbus, tai ilgainiui gali neigiamai paveikti darbuotojų psichologinę būklę ir produktyvumą, paskatinti pravaikštas, o kartu – ir veiklos rezultatus. Šie neigiami padariniai gali lemti ir didesnes visos organizacijos problemas“, – kalba mokymų organizavimo įmonės „Kompetencijų vystymo centras“ vadovė Diana Jucevičienė.
Ji dalinasi, kokios yra EQ ugdymo organizacijoje vertės bei pataria, kaip jį lavinti.
Emocinio intelekto nauda
Emocinis intelektas įprastai apibūdinamas kaip žmogaus gebėjimas valdyti ir kontroliuoti savo ir kitų asmenų emocijas – aukštą EQ turintys žmonės geba identifikuoti, ką jaučia, žino, kaip interpretuoti savo emocijas bei geba suprasti galimą jų poveikį kitiems bei tai valdyti.
Ugdymo ekspertė D. Jucevičienė išskiria net kelias emocinio intelekto ugdymo organizacijoje vertes.
„Darbuotojai, turintys aukštesnį emocinį intelektą, įprastai geba geriau komunikuoti, jie atviresni dalinimuisi idėjomis, o tai lemia kokybiškesnį darbą komandoje. Tokie žmonės yra linkę mieliau dalintis atsakomybe ir nejaučia poreikio viską kontroliuoti, yra pagarbūs ir rūpestingi“, – apie EQ naudą komandiniam darbui kalba D. Jucevičienė.
Anot jos, jei organizacijos personalą sudaro aukštesnį EQ turintys, vienas kitą gerbiantys darbuotojai, tai padeda mažinti stresą ir stiprinti įmonės kultūrą: „Galiausiai biuras tampa vieta, kurioje žmonės mėgaujasi savo darbu ir kartu su kolegomis jaučiasi gerai.“
Geresnę atmosferą darbo vietoje padeda sukurti ir tai, kad žmonės su aukštesniu EQ įprastai pasižymi geresne savikontrole ir adekvačiu požiūriu į problemas. „Jie žino, kaip tvarkytis sudėtingose situacijose, nesvarbu, ar tai būtų nepatenkintas vadovas, ar paslaugomis nusivylęs klientas. Jie supranta, kad tokių situacijų gyvenime pasitaiko ir suvokia, jog emocinis sprogimas viską tik pablogintų, todėl kontroliuoja savo reakciją“, – pastebi D. Jucevičienė.
„Dar vienas pranašumas – adekvatus savęs vertinimas. Žmonės su aukštu EQ žino savo stipriąsias ir silpnąsias puses, o grįžtamąjį ryšį geba priimti ir panaudoti asmeniniam tobulėjimui. Taip pat, kol kiti daug žada, bet mažai padaro, jie suvokia savo ribas ir žino, ką per tam tikrą laiką gali pasiekti“, – vardija ekspertė.
Gyvenant laikais, kai viskas keičiasi akimirksniu, anot D. Jucevičienės, gebėjimas greitai prisitaikyti prie pokyčių yra neišvengiamas, o tai taip pat lengviau pavyksta įmonėms, kurios investuoja į savo darbuotojų emocinį lavinimą: „Kai darbuotojai yra empatiški ir domisi ne tik asmeninio, bet ir įmonės tobulėjimo perspektyvomis, įmonei keistis ir prisitaikyti prie tų pokyčių yra paprasčiau. Pasitaiko, kad komanda apie pokyčius yra puikiai informuota, tačiau tai nereiškia, kad darbuotojai atvirai juos priims – tai vėlgi lengviau turintiems aukštesnį EQ.“
Kaip lavinti?
D. Jucevičienė atkreipia dėmesį, kad yra nemažai žmonių, kurie aukštesniu EQ yra apdovanoti natūraliai, tačiau, anot jos, gera žinia ta, jog jį galima ir išvystyti. „Praktikuojant elgesį, kuris būdingas aukštesnį emocinį intelektą turintiems žmonėms, ilgainiui smegenys pradeda prisitaikyti ir išmoktus dalykus taikyti automatiškai“, – pažymi ekspertė ir pristato kelis būdus, kaip tai padaryti.
„Tvirtas bendravimas labai padeda užsitarnauti pagarbą, nepasirodant pernelyg agresyviu ar pasyviu. Emociškai raštingi žmonės moka betarpiškai išreikšti savo nuomonę ir poreikius, kartu gerbdami kitus, todėl stenkitės naudoti ryžtingą bendravimo stilių“, – pataria D. Jucevičienė ir priduria, kad svarbu kartu būti ir prieinamam bei bendraujančiam, todėl nepamirškite šypsotis.
Taip pat, pasak jos, svarbu pokalbių metu pašnekovo klausytis dėl aiškumo, o ne laukiant savo eilės kalbėti: „Prieš atsakydami įsitikinkite, kad suprantate, kas sakoma, o pokalbio metu atkreipkite dėmesį į neverbalines detales – tai apsaugo nuo nesusipratimų, leidžia klausytojui tinkamai reaguoti ir parodo pagarbą.“
Ugdymo ekspertė pažymi, kad nevertėtų sumenkinti ir asmeninio požiūrio reikšmės. „Neigiamas požiūris lengvai užkrečia kitus, tačiau aukštesnį EQ turintys žmonės suvokia aplinkinių nuotaikas ir atitinkamai saugo savo požiūrį bei kontroliuoja reakciją“, – pastebi ji.
Dar viena svarbi EQ lavinimo dalis, yra gebėjimas priimti kritiką: „Užuot įsižeidę ar gynęsi, skirkite kelias akimirkas suprasti, iš kur kyla kritika, kaip ji veikia kitus ir mane patį, ir apgalvokite, kaip galima problemas išspręsti konstruktyviai.“
Būkite žingsniu priekyje
D.Jucevičienė pastebi, kad dauguma įmonių vis dar nesuvokia EQ lavinimo svarbos visai organizacijai ir jos kultūrai bei kiekvienam darbuotojui, o tai lemia, kad daugelis žmonių ir komandų nesijaučia vertinami: „Nedelskite investuoti tiek į asmeninio, tiek į savo darbuotojų emocinio intelekto ugdymą, nes tai padės užtikrinti darbuotojų gerovę, produktyvumą ir ilgainiui neabejotinai atneš geresnius veiklos rezultatus, o galiausiai – padės nugalėti konkurentus“, – apibendrina ekspertė.